Nieuws

Is een overvulbeveiliging verplicht op mijn mazouttank?

Een overvulbeveiliging is inderdaad verplicht te voorzien op elke mazouttank. Dat is al zo sinds 1 juni 1995. We leggen je graag uit wat het precies inhoudt en waarom de overvulbeveiliging verplicht is.

Wat houdt een overvulbeveiliging in?

Loopt je mazouttank bij het vullen over, dan kan de mazout in de grond dringen en zo milieuschade veroorzaken. Daarom is het belangrijk dat je mazouttank niet overloopt bij het vullen. Om dat te verzekeren bestaat dus de overvulbeveiliging. Je leverancier krijgt hierdoor een signaal wanneer de tank (bijna) vol is.

Er zijn twee systemen voor overvulbeveiliging

  1. Een alarmfluit
    Dit is een veelgebruikt systeem, gemonteerd op de opening van de stookolietank, dat een fluitsignaal geeft tot de tank ca. 95% gevuld is. Met de mazout die nog in de slang zit erbij, is je tank dan vol.

    Hoe werkt het?
    De lucht die in de tank zit, stroomt tijdens het vullen met mazout naar buiten. Daardoor hoor je een fluitsignaal. Wanneer het niveau van de mazout de fluitopening bereikt, stopt het gefluit omdat de luchtstroom geblokkeerd is.

    De leverancier moet er dus voor zorgen dat hij niet te ver van de mazouttank staat – zodat hij het fluitsignaal duidelijk hoort – en dan snel handelen. Enig nadeel is dat de alarmfluit soms verstopt geraakt.
  2. Elektronische sonde
    Bij dit beveiligingssysteem zit er een elektronische sonde op de mazouttank en een versterker op de tankwagen. Bij aankomst verbindt de leverancier met een kabel en stekker, de sonde op het reservoir met de tankwagen.

    Hoe werkt het?
    Onderaan de elektronische sonde zit er een weerstand die op temperatuur reageert. De stroom van de tankwagen die de mazouttank bereikt, warmt de weerstand op. De levering kan pas starten wanneer die weerstand volledig opgewarmd is. Bereikt het peil van de mazout de weerstand? Dan koelt die af en stuurt die opnieuw een signaal naar de tankwagen. De levering stopt dan automatisch.

    Het is een veilig systeem in die zin dat het vullen simpelweg niet start als de sonde defect is. Bovendien maakt het niet uit of de tankwagen dicht bij het reservoir staat of niet, omdat je geen melding moet horen. Er kunnen dus minder menselijke fouten gebeuren. De elektronische sonde is wel iets duurder dan een alarmfluit.

Heb je nog geen overvulbeveiliging? We informeren je graag over de mogelijkheden en installatie. Contacteer onze experts.