Nieuws

Een dag in het leven van: onze mazouttanksaneerders

Als je je mazouttank niet meer gebruikt, ben je wettelijk verplicht om de tank te laten saneren. Daarvoor kan je rekenen op de erkende technici van All-In Tank Service. Maar wat doen zij nu juist wanneer ze langskomen om je ondergrondse of een bovengrondse mazouttank te saneren? We geven je met plezier een blik achter de schermen en doorlopen een werkdag van onze mazouttanksaneerders.

08.00 u. – De eerste opdracht van de dag is het reinigen en opvullen van een ondergrondse mazouttank. Om dit proces zo vlot mogelijk te laten verlopen, moet het mangat van de mazouttank vrij toegankelijk zijn. Wanneer we ter plaatse aankomen, stellen we helaas vast dat dat niet het geval is. We kunnen met onze gespecialiseerde apparatuur dus niet goed bij de mazouttank en moeten een nieuwe afspraak maken om deze mazouttank definitief buiten gebruik te stellen.

Tip: Wil je voorkomen dat we een tweede keer moeten langskomen voor de sanering van je mazouttank? Doe dan de toezichtput-check!

08.15 u. – We vertrekken naar de volgende klant waar we een ondergrondse tank gaan reinigen en opvullen met een inert materiaal. De mazouttank ligt in dit geval onder de oprit dus uitgraven en afvoeren is geen optie. Daarom koos deze klant om de mazouttank na reiniging op te vullen met bioschuim.

08.30 u. – We komen aan en zijn blij te zien dat de toezichtput voldoende breed en diep is en het mangat van de mazouttank vrij toegankelijk is. We kunnen dus meteen aan de slag. We gebruiken onze vacuümpomp om het nog aanwezige vloeibaar afval, zoals mazout en slib, over te pompen naar een afvalreservoir in onze reinigingswagen. Daarna reinigen we de mazouttank binnenin onder hoge druk met een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel. Eens de tank helemaal proper is, schuimen we de mazouttank op met bioschuim. We hebben net geen uur nodig om deze klus te klaren. Het enige wat nog rest, is het opmaken van de officiële attesten die gelden als bewijs dat deze mazouttank reglementair buiten gebruik werd gesteld. Dat brengen onze collega’s van de binnendienst in orde zodra de betaling is verwerkt.

09.45 u. – Onze volgende taak is het saneren van een ondergrondse mazouttank en het plaatsen van een regenwaterput. In dit geval is het wel mogelijk om de mazouttank uit te graven dus daar beginnen we dan ook mee. Daarna zorgen we voor een professionele reiniging zodat de tank netjes kan worden afgevoerd. Normaal zouden we het gat in de grond nu mooi terug opvullen, maar deze klant koos ervoor om de vrijgekomen plaats meteen nuttig te gebruiken en een regenwaterput te plaatsen. Dat is niet alleen een slimme keuze voor het milieu, maar ook een goede manier om je drinkwaterfactuur onder controle te houden.

15.00 u. – We komen aan bij de laatste klant van vandaag. Hier gaan we een bovengrondse mazouttank saneren die in een goed bereikbare kelder staat. In principe is de klant niet verplicht om de tank van 6000 liter te verwijderen, maar omdat hij de vrijgekomen plaats opnieuw wil gebruiken, kiest hij er, net als veel andere klanten, voor om dat wel te doen. In dit geval kunnen we de mazouttank niet in z’n geheel afvoeren na de professionele reiniging omdat de deuropeningen te smal zijn. Daarom gebruiken we onze speciale knabbelschaar om de tank vonk-, rook- en geurvrij te verschoten. Zo krijgen we handelbare stukken die we dan apart kunnen afvoeren.

17.00 u. – Onze werkdag zit erop. We zijn blij dat we er weer een aantal tevreden klanten bij hebben en de teller van uitgevoerde saneringen verder aantikt.